Smiley faceEkoPro.lt - Patarimai ir ekologijos naujienos iš viso pasaulio

Automatizuoti vilkikai, ateitis ar svajonė?

Kaip veikia savaime važiuojantys sunkvežimiai ir ką jie reiškia ateičiai? Ar sunkvežimių vairuotojai turėtų sunerimti, o gal atvirkščiai, apsidžiaugti?

Savarankiškai, arba kitaip, automatizuoti vilkikai gali stipriai pakeisti visą krovinių pervežimo pramonę. Šie vilkikai turėtų autopiloto funkciją ir visas kitas įdiegtas programines įrangas, kurios užtikrintų saugų ir efektyvų vilkikų eksploatavimą.

Šiuo metu Lietuvoje nėra legaliai eksploatuojamų, visiškai automatizuotų transporto priemonių. Tačiau, visame pasaulyje jau gan ilgą laiką planuojamos šios transporto priemonės ir kaip jos gali palengvinti vairuotojų darbą.

Nors dar tik pradedama kurti savaiminio vairavimo technologija, ji tampa vis populiaresnė ir gali radikaliai pakeisti mūsų transporto sistemą (o kartu ir ekonomiką bei visuomenę). Remiantis automobilių gamintojų ir technologijų kompanijos vertinimais, per ateinančius kelerius metus gali būti sukurti jau pirmieji savaeigiai automatizuoti vilkikai.

Keli automatizuotų automobilių ar vilkikų tipai

Planuojamos kelios savaeigių automobilių ir vilkikų sistemos, kurios sutelpa į skalę nuo 0 iki 5.

0 lygis: visas pagrindines sistemas valdo vairuotojas.

1 lygis: tam tikras sistemas, tokias kaip kruizo kontrolė ar automatinis stabdymas, automobilis ar vilkikas gali valdyti po vieną.

2 lygis: automobilyje vienu metu yra bent dvi automatizuotos funkcijos, tokios kaip pagreitis ir vairavimas, tačiau saugiam valdymui reikalingi vairuotojai.

3 lygis: automobilis tam tikromis sąlygomis gali valdyti visas svarbiausias saugos funkcijas, tačiau tikimasi, kad vairuotojas imsis veiksmų, kuomet kils pavojus.

4 lygis: kai kuriais važiavimo atvejais automobilis ar vilkikas yra visiškai automatizuotas, tačiau dar išlieka kai kurios funkcijos, valdomos vairuotojo.

5 lygis: automobilis ar vilkikas gali visiškai savarankiškai vairuoti bet kokioje situacijoje.

Kokią naudą atneš automatizuoti vilkikai?

Savarankiškai važiuojančių vilkikų sąnaudos ir nauda vis dar yra vertinami hipotetiškai. Norint išsamiai įvertinti, kaip jie paveiks vairuotojus, ekonomiką, ir aplinkos bei visuomenės sveikatą, reikia daugiau informacijos.

Saugumas yra pagrindinis aspektas. Savaime važiuojančios transporto priemonės hipotetiškai galėtų sumažinti avarijų skaičių- programinė įranga gali pasirodyti mažiau linkusi į klaidas nei žmonės, tačiau kibernetinis saugumas vis dar kelia didelį rūpestį.

Naujos darbo vietos. Savarankiško vairavimo technologijos galėtų padėti mobilizuoti asmenis, kurie patys negali vairuoti, pvz., pagyvenusius ar neįgalius. Tačiau platus autonominių transporto priemonių pritaikymas taip pat gali išstumti milijonus žmonių, dirbančių vairuotojais, neigiamai paveikti viešojo transporto finansavimą.

Poveikis aplinkai. Jei vilkikai bus elektrifikuoti ir automatizuoti, transporto priemonės išmetamų teršalų kiekis gali sumažėti, galbūt žymiai.

Kokios gali būti savaeigių sunkvežimių problemos?

Nepaisant visų pinigų ir tyrimų, susijusių su savaeigiais sunkvežimiais, vis dar kyla klausimų ir rūpesčių, į kuriuos reikia atsakyti dėl šios technologijos saugumo. „Google“ nuo 2011 m. išbandė jų pačių kuriamus savaeigius automobilius. Įvyko tik 20 avarijų, susijusių su savaime važiuojančiu automobiliu, o tik viena iš avarijų įvyko dėl automobilio kaltės.

Ši žinia džiugina, tačiau savaime važiuojantis sunkvežimis nėra visiškai tas pats, kas savaime važiuojantis automobilis. Sunkvežimiai yra akivaizdžiai daug didesni ir neturi galimybių manevruoti aplink galimą avariją, kaip gali automobilis. Sunkvežimiui sustoti stabdant reikia daug daugiau laiko.

Taip pat gali kilti problemų dėl jutiklio buvimo ant sunkvežimio kabinos. Jutiklius sudarys radarai ir fotoaparatai, kurie bus naudojami navigacijai ir sunkvežimio valdymui. Jei jutiklis yra sunkvežimio kabinos viršuje, jį gali apakti saulė, kilti problemų atskiriant automobilius nuo didelių ženklų ir bloginti orai.

Tobulėjant technologijoms, savaeigiai vilkikai gali tapti realybe. Svarbiausia, užtikrinti saugumą ir vilkikų servisą bei priežiūrą. Taip pat, atsirastų daugiau darbo vietų asmenims, kurie vairuoti negali.

Vienaip ar kitap ekologiniai automobiliai yra ateitis, tiesa?